söndag 1 maj 2011

Påskveckan...

Fick det pyttigaste lilla påskägg i år av största dottern. Inuti låg det "stenar" o silverbitar. Stenarna var en väldigt god sorts lakrits, o silvret var olika nötter i choklad. Smaskigt!


På långfredan åkte vi till Svenskholmen en sväng, barna o jag, när jag hämtat dem i stan. Vi köpte en glass på fiket, o en vilsen påskfjäder från fikets ris hamnade på min bil. Så nu har jag en "pimpad" bil, fjädern sitter fortfarande fast efter 14 dagars körning! Fattar inte att den inte ramlar av!!

Strandfynden på långfredan: Solglasögon, 2 pinnar, en flytsten o en söt flaska....


Gärdena blev äntligen kalkade denna vecka. Maken körde i flera dar innan det kom på, på alla gärden.



Stora barnbarnet fick givetvis åka med hela dan, på långfredan!

Nu blir det snart problem.... Lillasyster börjar se längtande ut, hon kommer inte att finna sig i detta orättvisa länge till, skulle jag tro..........


Fåren släpptes ut på grönbete. Mammorna störtade ju ut, de visste vad som väntade, så en del lamm blev övergivna o väldigt förvirrade. De vågade inte lämna sin trygga boning. De fick bäras ut!


Nära mamma är nog bäst att va.......


Samma grässtrå är godast åxå!!!



Mat! Äntligen mat! Inte så många strån, men goda!


Ett par tackor är svarta, men bara vita lamm i år.....



Vi hade många trillingfödslar i år. Men det är nog bara 2 tackor som har 3 st var nu. Den vänstra är en av dem.


Lammet längst till höger har småkrullig päls bak till midjan o sen slätare. Så bakdelen är väldigt len att klappa på. Han är så kelig o go så att när man klappar honom kroknar bakbenen av njutning......



Jag såg inte att jag tog ett så läckert kort på detta lamm, förrän jag hade det i datorn. Det är faktiskt det keliga bagglammet som studsar fram. Han kom väl för långt från mamma en stund.....


Närstudie.........


Lilla barnbarnet vallar/jagar? lamm. Hon är inte så snabb, så det är ofarligt. :-)


Här ser det allt ut som vallning!






-----------------------------------------





Sötpotatisen sticker!!! Det kan bli en stor fin slingerväxt av en sötpotatis! Överlever den innetiden, så ska den få bo på altan i sommar.



Hasselns blommor är fortfarande kvar i lövknoppen. Men de krymper till ett litet fnös.....



Fick blå vitsippor i en påskgrupp i fjol, planterade dem o de gillade platsen. Så nu är de jättefina i min vårrabatt med påsklijor o sånt. Har stängt ut alla galna hundar med ett kompostgaller så att blommorna överlever o inte blir söndersprungna. Väldigt söta sippor!


På baksidan huset gassar solen o lungörten blommar fint en kort period. Satt o njöt solen på trappan där, det blir väldigt gott. Så mycke humlor det kommer till lungörten! De doppar huvudet djupt ner i blommorna o suger i sig nektar.


Så fick vi ett oväntat besök!!!! Har aldrig sett denna lilla spolformade humlelika sak med inbyggt sugrör förr. Frågade en duktig vän på facebook o hittade den tack vare det på nätet.

Det är en Stor Svävfluga.


Så söt, ungefär hälften så stor som humlorna. O så snabb. Är riktigt stolt att bilderna blev såpass som de blev!


Den behöver inte gå lika djupt in i blomman som humlorna.


Ajwon var givetvis mitt i smeten. Min godistös!




Jag tror, jag tror på knopp i år

Jag tror, jag tror på knopp i vår.

Jag hälsar den med leende

med ett besynnerligt beteende!

Jag väntar på en knopp igen

Jag väntar på en kär gammal vän

Jag hälsar den med glada skratt

med stolthet o med lite fnatt!

Tror det blir ca FEM!!!!!! blommor på magnolian i år!!!

Har haft EN för två år sen, ifjol bidde det inte nåt. Yesssss!


Lööööövly!


1 kommentar:

Teddy sa...

Va härligt du fångat upp våren. Det gäller att titta efter ordentligt annars missar man den. Det går ju så fort.