tisdag 12 april 2011

Isjobb.................

En bekant har köpt en liten ö, som ligger nära hans gård..... Nu när det blev så kallt i feb-mars så la ju isen sig. Det gick att få ut både skogsmaskin o traktor. Men de vågade inte lasta nåt på maskinen, utan drog de kvistade stammarna efter sig på isen. För högre bärighet. Här har ett knippe träd kommit "ilann". Skogsmaskinen går allt nere vid vattnet på ön, men är svår att se på detta kort.

Här står jag mitt i sjön o tar kort mot lann. Träden kapas i lämpliga längder där framme. Påsen på träden är vad det ser ut som.... Min underbara Ajwon, hon skiter helst på platta ytor där folk går.... Så jag tyckte jag får ta den högen.... När jag gått ner på ett knä o plockat upp eländet, så KOM JAG INTE UPP!

Stor o tung o smidig som ett kylskåp, är jag ju. Det gick bara inte!!! Näe, tänkte jag, ALDRIG att jag kryper ilann! ALDRIG! Satte tårna i en skåra som träden dratt upp i isen, men icke... Det GICK bara inte!

Bytte fot till slut, jag hade gått ner på ett knä, bara. Kommenderade hunden till mig, allt var ju hennes fel... O med hunden under handen, att trycka ifrån sig mot o en massa djävlar anamma, så till slut. Jag stod upp på isen igen! Så skönt!

Skogsmaskinen tuffar upp mot huset o börjar ta ner träd på andra sidan lagårn... Ön var ju helt igenväxt... Nu kan det nog bli fint igen.

Det är många träd att kapa upp.... Jag kunde plocka hela famnen full av björkris, så det gjorde jag. Svärmor fick hälften, så bra att sätta riset på balkongen o ta in efter hand......
När jag o hundarna gick hem, så kom det besök tvärs över isen, o pratade med karlarna. Det har varit väldigt mycket bil o mc-körning här nu i ett par veckor. De har säkert väldigt roligt, de som sladdar runt här.....


Svallisen som var här i sjökanten var nästan neonblå. Fotot gör den inte rättvis. Så trolskt vackert!


Slutar detta inlägg med en soluppgång en helt annan dag......





Taget inifrån bilen....

1 kommentar:

Teddy sa...

Var det här som din man gick genom isen med sin traktor? Tur att det gick bra ändå.