måndag 29 november 2010

Julbuffe´ på Sund

Det var inte helt kul att ge sig ut, men vi ville ju inte avboka.... Jag har nog ingen mer chans att gå dit i år heller. I alla fall inte på Julbuffe`. Snöade gjorde det, så gott som hela dan. Plogade vägarna gjorde de - inte! Det var inte lönt.
Men det är en del trafik på den vägen så bilarna höll det hyfsat öppet. Gubben är bra på snöstormkörning åxå!
Det gick ju knappt att ta kort i snön, blixten ställde till det. Men man anar huset bakom snön...

Jag blev så glad när jag såg denna välkommnande eld. Jag har försökt att få min kära man att begripa att det hade varit fint att ha, en sån ställning. Nu fick han se den på riktigt. Det VAR fint! Värmer mer än man kan tro åxå.

Jag gillar bordsdekorationen. Julig och så enkelt o vacker!

Vi började med sillen o laxen.....

Jag älskar sillen när jag äter julmat!
Tar lätt för mycket, så att jag inte orkar så mycke mer. Men idag tänkte jag efter före!

Sen var det dags för köttet. Väldigt gott var det, alltihop, men pressyltan var inte av denna världen! Den var bäst!
SÅ GOD!!!

Rökt hjort, pate´skinka o sylta. Mums för Måns det!
Sen var det givetvis revben (smaskiga!) prinskorv o köttbullar. Surkål, grönkål o rödkål åxå. Tog ytterst lite, nu började jag bli MÄTT!

Efterrätterna.......
Två sorter med choklad, pudding o mousse med grädde, brylepudding, risalaMalta, möggelost o kex, goda saffransbullar, fruktfat o säkert nåt jag glömt att nämna...
Det mystiska i de höga glasen orkade jag inte testa, nu började jag bli riktigt mätt, så jag tog lite godis istället.
Min portion...

Så lite godis. Den i grön metallform var bara så GOD. Citronsmak. Mmmmm!
Knäcken gick att äta utan att krossa tänderna, tänk om man kunde koka den så mjuk själv!

Lite mer av dessertbordet.

Bryle är en personlig favorit...
RisalaMaltan hoppade jag, men den fick godkänt av maken.
Pepparkakorna gillade dottern väldigt mycket!

-----------------------------------------

Så rullade vi då ut till bilen o skulle hem. Så här bra såg vi vägen, o det fanns knappt hjulspår att köra i nu. Jag var glad att vi kom hem utan stopp i en snöfana! Upp för min backe klättrade bilen bra åxå. Den tar sig fram SÅ bra min lilla Scenic!! Love it!
Nu vill jag ha uppehåll ett tag!!!
Bara som omväxling.....

3 kommentarer:

Marit sa...

Åh vad fina bilder! Ser ju riktigt gott ut också ;)
Har tittat runt lite på bloggen, du är ju superduktig på att ta kort!
//Marit.

bonnmoran sa...

Tack, snälla du! Tycker det är väldigt roligt! O jag ville inte ta i en dator med tång för 5-6 år sen.....

Jenny sa...

Brylépudding......*dregglar bara liiite*

Kram, Jenny