söndag 3 oktober 2010

SaftMaja till hjälp o besvär......

Fick för mig att jag ska safta. Har en mängs bär i boxen, i plastpåsar. Det är ju rena turen att de håller, påsarna, när man flyttar runt dem i jakt på nåt annat i boxens djup. Så jag tog upp det mesta och detta blev det.

Jordgubbar, svarta vinbär, röda vinbär o hallon. Hallonen är "fulhallon" från mina bärbuskar.



Har en GAMMAL saftMaja jag fått av en bekant. Den har en gummipackning rakt genom kastrullen. Packningen har blivit stenhård under årens lopp, så nu gick det inte längre. Detta blev lösningen...


Men när jag haft det så en stund gick packningen sönder helt. Nu blev det jobbigt. O svärmor som har en Maja att låna ut var för en gångs skull inte hemma. Så det blev att safta på ett arbetssamt sätt.

Så fort det blev lite saft fick jag ta isär Maja o hälla av den manuellt. Dels dunstade en massa vatten bort, så att jag fick koka upp nytt oavbrutet, dels kom ju saftningen av sig. Om jag höll kastrullen åt fel håll, det minsta lilla så skulle jag få saften på benen.... Så av med två delar på skärbrädan, den "läckande" bärdelen på brickan o hälla av saften i hinken. Ihop med allt o så timmy på 8 minuter. Sen isär med Maja, häll av saft osv...
Så höll jag på hela förbaskade dan!

För man ger sig ju inte när hela bänken är full med tinade bär...
Kokvattnet o saften...

Saften o bärdelen med hål i....

Men saft blev det!

Svart vinbär (ville inte vara med på bild. Ca 6 liter!)

Jordgubb....

Röda vinbär...

Hallon....

O så lite till komposten!

Dagen efter lånade jag svärmors Maja o tog hand om mina Aroniabär. Så fort o lätt det gick med en fungerande Maja!

Det blev ungefär så här mycket saft av 2 hinkar bär. Den ska vara väldigt nyttig, den saften, men var inte så där strålade god, inte. Men kul att testa.

Så nu har jag ca 10 l saft i boxen istället för alla bär. Det känns så gott att äntligen få det klart!

Inga kommentarer: