söndag 8 augusti 2010

Huggsexa....

Jag hade frågat ett tag om vi inte kunde gallra bort lite lövträd mot skogen. De skuggar trädgården halva dan o gräsmattan torkar ju inte alls upp på vår o höst. Träden har växt upp i samband med att vi byggde huset, 1982, så de börjar bli STORA nu...... Före bygget var det kohage här, där huset står, o korna höll ju slyn borta.
Det retar mig att jag missade att ta ett "före"-kort, men stammarna står alldeles för tätt för att trädgården ska få luft. I alla fall - sälgarna ville jag ha kvar o maken ville ha björkar kvar. Gamla sälgar ska vara bra för djurlivet, har jag läst i en skogstidning. Där bad de bönderna att tänka på det. Och björken suger ju en massa vatten, o det kommer ju måååånga liter från berget ner mot tomten.
---------------
Även smala lönnar kan ha stora kronor. Sågbocken försvann ibland.....
Mellandotterna svärfar ville ha ved, så han var här med sin fru/sambo och hjälpte till. Ett av mina helgbarn jobbade också, helt frivillig o jättemycket. Vad det gick undan att ta hand om allt när vi var 5 stycken som jobbade! 2 fulla släpkärror åkte till Kurveröd och de grövsta kvistarna tog vi hand om till mig. Så här bra blev det.

Nästa år kanske ett par träd till åker. Vi har ju inte tagit ner nåt på snart 30 år.
Denna björken håller på att kväva enbusken som bor därunder. Den busken skördar jag enbär på o torkar, så den vill jag verkligen ha kvar. Det var taskig lutning på trädet också, så maken o hans systerson fick surra trädet i en vajer o dra det åt rätt håll med traktorn. Vill ju gärna ha hela hus o uthus även efter att maken gjort sitt. Gäller att ha koll, han bara sågar på.....
Vajern är dragen.....

Å... DÄR föll det! Precis där karlarna ville ha det! De är duktiga!

Sen var det "bara" alla kvistar kvar. De hamnade på skogskärran o fick åka ner på ingenmansland på en åker.
Lätt som en plätt med rätt maskiner!

Vi har tillgång till en god väns skogskärra, jag är såååå tacksam för det. Vilket jobb vi haft utan den!
By by, kvisten! Det blir bra gömslen för harar o rådjur sen, nere på gärdet.
------
Allt löpte på bra, o det gick rätt fort att bli klar. Enda skadan som blev var ett träd som landade på ett av kompostlocken. Det var kasst innan, så det gör inget. Det gick inte sönder helt. Värre kunde det varit, med stora träd o många små bodar runtom överallt!

1 kommentar:

bc owner sa...

Va duktiga ni har varit.=)